lördag 30 januari 2010

PDK i förskolan!

Hej!
Nu ska jag börja skriva i min blogg, som är helt nytt för mig.

Jag arbetar med de yngsta barnen i förskolan. Jag och mina arbetskollegier använder mycket digitalkamera och dokumenterar barns lärande. I och med det behöver man kunskap om datorer, hur man får fram bilderna och kanske lägga upp dem på ett power point. Nu finns det digitalfotoramar som är mycket smidiga. Barnen älskar att sitta och titta på sig själva och sina kompisar när bilderna går runt i fotoramen.
Barnen idag lär sig fort den nya teknologin tex när man tar ett kort med kameran, vill de se hur bilden blev i kameran med en gång.

I föeskolans läroplan (Lpfö 98) står det under Förskolans uppdrag:
Förskolan skall sträva att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning.

Dagens barn kommer att kunna och kan mycket om digital teknik, de har det med sig.

5 kommentarer:

  1. Hej Camilla!
    Jag förstår och tänker samma sak om barns utveckling och lärande. Det som står i våra styrdokument kan vi inte bortse från, frågan är bara när vi ska hinna allt vid dessa indragningar och inte ens omvårdnaden om barnen hinns med. Det man kan tänka om en gång till är ju kanske att på det digitala sättet kan vi visa våra politiker hur mycket vi gör på dagarna för att öka förståelsen och vår kompetens på samma gång. Bara man vårdar denna kunskap på rätt sätt så öppnas stora möjligheter för våra barn. Ha ett fortsatt trevligt bloggande. Mvh.Helena

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla.
    Så där som du beskrev det att barnen vill se resultatet i bildskärmen så fort kortet är taget stämmer precis. Och de barnen som inte har den kunskapen ännu ser ju hur de andra barnen gör och kommer för att titta de oxå. Kunskapsspridning. Ibland kan man ju t.o.m. få tips från en 3-åring om man får fel på nån bild.
    - Hade du den på rätt inställning?
    Tyvärr är förskolans värld styrd utav pengar och införskaffandet av digital teknik och kompetenshöjningarna är dyra grejer, och många bland personalen är ointresserade, okunniga och rädda(?)för datoranvändandet, så därför känner jag att det går lite segt.
    Men det vi lär oss nu kommer att sprida sig till våra kollegor och sen är bollen i rullning.
    Lycka till med BLOGGEN, den ser fin ut.
    Kram Charlotte L

    SvaraRadera
  3. Hej Camilla! Ja du nu är bloggandet igång men det är väl snart dax att börja blogga i "blogg 23?" Det är många bra tankar, ideer och infallsvinklar man får, svårt att sortera man vill göra mycket och prova på lite av varje man får samla på sig och ta fram lite då och då. Ha det bra så ses vi på torsdag. Hälsn. Lotta

    SvaraRadera
  4. Hej Camilla!
    Kanske hänger vi upp oss på barns åldrar, de är ju riktigt bra på att bara tita på oss, ta som exempel hur de hanterar en mobiltelefon som finns på förskolan de vet precis hur man håller, mimik, trycker, de leker och går och pratar samtidigt osv. de lär mycket bara av att titta och se att det finns.Fiffig ide från Helena J tänk en power point ifrån förskolan på ett BUN-möte! Hälsn. Lotta

    SvaraRadera
  5. Hej Camilla!
    Jag vet inte om du går in här och kikar men jag vill bara säga att: Hoppas du mår bra och jobbar vidare, jag gillade dig som person du var/är så himla pigg och glad! Ha' det så bra kram från Lotta

    SvaraRadera